pühapäev, juuli 29, 2007

Bulgakovi juures, seal kus elasid Lihhodejev ja Berlioz

Ükspäev käisin kirjanik Bulgakovi (Meister ja Margarita) muuseumis. See koosneb kahest osast. Korterist, kus ta elas Bolšaja Sadovaja 10-50 ja kus M&Mis asus sellesamunegi нехорошая квартира, kus elas musta maagia professor Woland koos oma saatjaskonnaga, ning nö muuseumi osast. Muuseum just väga põnev ei olnud, aga seal on näiteks tore kohvik, kus saab rahulikult kohvi juua ja tema raamatuid lugeda.
Korter oli palju toredam. Siis, kui Bulgakov seal 20-ndate algul elas, oli see kommunaalkorter, mille ühes toas Bulgakov pesitses. Ma lugesin kokku, et seal oli kümme tuba, ühes korteris! Päratu suur korter. Ja toad olid kõik vähemalt sellised 15-20 ruudused. Igas toas on ka väike näitus. Näiteks sellest, kuidas M&M filmi tehti, seda mida hiljuti ETVski näidati.

Selline näeb korter välja, kui vaadata sisse välisuksest. Paremat kätt jäävad toad, vasakul asusid köök, vannituba ja tualett.














Selline näeb välja sissepääs korterisse trepikojast. Ülejäänud korterites selles trepikojas elavad inimesed. Muuseumisse saamiseks tuleb all valida domofonist number 50 ja siis tehakse uks lahti. Kujutan ette kui tüütu tegelt on see elanikele, et seal pidevalt – isegi tööpäevadel – voorib külastajaid.





Mulle meeldisid väga need ümmargused aknad korteri koridoris. Kas pole šikid? Eemal on näha, kuidas ühed külastajad end mälestuseks pildistavad. Pildistamise õiguse eest tuli muide 50 rutsi maksta. Ma tegin nagu alati salaja pilti.





See on üks tore detail. Kohe välisukse juures on pudel kirjaga, et annetage Annuškale. Annuška oli see kuulus tegelane M&Mist, kes pillas maha päevalilleõlipudeli (ilmselt seesama, mis pildil...), millal libastus Berlioz ja sattus trammi alla. Selle Annuška prototüübiga oli Bulgakov koos elanud ühiskorteris. Giidi sõnul olnud selline lärmakas ja riiakas mutt olnud, kogu trepikoja hirm.

Eile helistas mulle alt concierge (trepikoja valvur) – teile on telegramm, tulge palun alla! Mulle, telegramm? Ma ei saanud algul tuhkagi aru, mis seal kirjas, vaadake ise – „Проосит! Тоекасласед.» Sõbrad toimetusest Tallinnast olid mulle sünnipäeva puhul saatnud, aga eks eestikeelne tekst pandi ju kirillitsasse ümber. Aitäh, kullakesed! Muide, mu perekonnanimi oli telegrammil kirjutatud nii – Tiirsalu.
Täna käisime tennist mängimas jälle Krõlatskojes. Kuna täna oli siin mereväelaste päev ja Krõlatskoje sõudekanali ääres oli neil demoesinemised, siis kõik see meie tennis möödus kahe tunni jooksul suure tulistamise saatel. Lõhkekehade imitatsioonid, automaadivalangud jne. Oleks ma sel hetkel koju helistanud, siis oleks vabalt võinud öelda, et ma olen kuskil Iraagis. Lõbus. Kogu Moskva miilits oli mereväelaste päeva puhul kõrgendatud valmiduses. Aga järgmine pühapäev on dessantväelaste päev.
Pärast, kui söömas käisin, siis tellisin restos toidu juurde kannu jasmiiniteed ning see läks maksma 290 rutsi. Kann teed 132 krooni! Tallinnas oleks sellega mõnes kohas terve kõhu täis saanud.
Poliitikahuvilistele lisan siia ühe väikse lingi toredale loole Novaja Gazetas sellest, kuidas Venemaal poliitikas nö musta-PR kasutatakse. Õpetlik ja huvitav. Eestis sellist asja sagedasti just ei näe, aga siin täiesti tavaline.

Kommentaare ei ole: