reede, aprill 20, 2007

Venemaa majanduse heast vormist


Neljapäeval ilmus Päewalehes mu intervjuu politoloog Vjatšeslav Nikonoviga, kes teab üsna hästi Kremli asju. Ta kiitles muuhulgas, et Venemaa majandus on praegu heas vormis ning vorm läheb järjest paremaks. Pildiliselt kinnitab seda kasvõi ulatuslikud ehitustööd Moskvas Leningradi maanteel, mis muu hulgas viib kesklinnast Šeremetjevo lennujaama. See maantee on üks ummikute emasid Moskvas.
Nikonovile on raske, kui mitte võimatu vastu vaielda. Toon mõned arvud välja, mis võetud äsja avaldatud Venemaa valitsuse ametlikust majandusprognoosist järgmiseks kolmeks ja pooleks aastaks.
Veel 2000-ndate alguses oli Venemaa sisemajanduse kogutoodang 200 miljardi taala kanti, Putini võimuloleku ajal on see nafta- ja metallide tooraine hindade tõusu toel tõusnud tänaseks triljoni taala kanti. 2010. aastaks ennustatakse kogutoodangu kasvu juba 1,7 miljardi taalani. See tähendab, et keskmine majanduskasv peaks kolme järgmise aasta jooksul tulema vähemalt kuus protsenti. Päris Hiina ei ole, aga igal juhul väga kõva kasv nii suure riigi kohta.
Näiteks mõnede pankade analüütikud kiitlevad juba, et lähiaastate jooksul võib venemaalaste elatustase mööda minna enamiku Ida-Euroopa riikide elatustasemest ning jõuda üsna sarnasele tasemele Portugali elatustasemega. Pakun, et üsna julge ennustus.
Keskmise palga kasvu ennustatakse Venemaal praeguselt 10 728 rublalt (4870 krooni) 2010. aastaks 20 053 rublani (9115). Ehk siis sarnasele tasemele nagu on praegu Eestis. Autode arv kasvab 43 prossa ning arvutite arv 100 inimese kohta 165 prossa.
Aga kõik pole siiski niis siiruviiruline. Nimelt ähvardab Venemaad inimeste- ning – üllatus-üllatus! – bensiinipuudus, hoiatavad majandusspetsid.

Elanike arv (praegu 141 milli CIA Factbooki andmetel) väheneb Venemaal praegu tempos 0,4-0,5 miljonit inimest aastas. Tööjõulisis inimesi on aga 2010. aastaks Venemaal praegusega võrreldes vähem koguni 2,5 milli võrra. Ja seda puudust ei aita vähendada ka migratsioon Kesk-Aasiast.
Autode arv kasvab järsult, aga bensiini tootmine kõigest 17 protsenti. Elektrienergia tootmise kasv on sama suur. Ennustatakse, et ka sellest jääb väheks lähitulevikus. Juba praegu väidetakse, et kolm kõige aktiivsemat regiooni Venemaal – Moskva, Piiter ja Tjumen – elavad energiadefitsiidis. Kõlab kummaliselt eks, riigi kohta, kellel on ju tohutud energeetikavarud. Põhjus on lihtne – viimastel aastatel pole tehtud piisavalt investeeringuid. Ei gaasi, nafta ega elektrienergia alal.

4 kommentaari:

KT ütles ...

mis puutub neid mitte-tehtud investeeringuid, siis asi pole mitte ainult viimastest aastates ... taolised asjad on vääääääga pika vinnaga. investeeringuid pole sisuliselt tehtud möödunud sajandi 1980-test, nüüdseks on tekkinud nö investeerimisvõlg. see on selline auk, millesse võiks VF aastaeelarve pista nii, et kõrvu välja paistma ei jääks.

tegemist on paljuski nö pöördumatu või väga raskelt pööratava protsessiga. väikeses süsteemis võid endale lubada luksust, et ei tee jupp aega midagi ja siis vahetad kõik korraga. suures süsteemis pole see võimalik - jupikaupa väljavahetamine on aga veelgi keerulisem.

Jaanus Piirsalu ütles ...

Jep, sul on õigus, Karmo.

vanapagan ütles ...

Mõnusa huumoriga kirjutatud artikkel:).
Siiski ma imestan, et kuigi Kesk-Aasia (ja mitte ainult) päritoluga inimesi seal (Venemaal) ei sallita, nad ikkagi sinna lähevad.
Kuidas seal tänavapildis olukord muidu paistab? Tumedama verega inimesi ikka liigub ringi, või kükitavad need hirmunult peale tööd kodudes ja ei julge ninagi välja pista?

Jaanus Piirsalu ütles ...

Kesk-aasialased hakkavad ikka tänavapildis silma. Enamus ehitajaid ja tänavapuhastajaid-kojamehi on sealt. Eriti kojamehi kohalikud elanikud kiidavad, et väga kohusetundlikult teevad tööd. Kesk-aasialaste põhilised plussid kohalike töömeeste ees on odavam tööjõud + nad ei joo eriti, mis väga oluline siin teadagi. Aga alles see nädal pussitati siin surnuks üks tadžikk. Pussitajad olid kiilakad noored, kes ka kohe kätte saadi. 22 noahaava lõid need 17-aastased kutid...