Lendasime Tšeljabinskisse elu vaatama koos hea tuttavaga Helsingin Sanomatest Susannaga. Meil olid piletid laupäeva hommikuks kell 7.50 šeremetjevo-1-st. Jõudsime tund varem sinna ja vaatame, et meie reis on ära jäetud. Mida kuradit, läksime infoletti õiendama. Öeldi, et me saame lennata kell 14.20 mineva reisiga. Küsisime, et miks hommikune ei lähe. Vastus oli siiras – hommikusele reisile oli müüdud liiga vähe pileteid ning lennukomp jättis lihtsalt reisi ära!
Selle peale rääkis Susanna fotograaf Aleksei loo, kuidas ta suvel pidi tööasjus lendama Voronežisse Moskvast. Tu-134 oli vaid kolm reisijat, umbes nagu eralennukiga lendaks. Nad istusid juba lennukis, kui tuldi ütlema, et sorry vaan, aga halbade ilmastikuolude tõttu jääb lend ära. Väljas oli samal ajal nii ilus suveilm kui veel olla saab ja Voronez on sisuliselt Moskva külje all...
Meie aga šeremetjevos tegime plaanid siva ümber, vaatasime, et kell 8.20 läheb lennuk Jekaterinburgi, mis asub Tšeljabinskist kuskil 250 kilomeetrit, ja vahetasime piletid kähku ümber. See läks üllatavalt libedalt ja tasuta.
Nagu inimesed rääkisid, siis talved kogu aeg soojemaks läinud, aga sellist anomaaliat ei mäletanud keegi. Koos majanduskriisiga ennustab see Uuralites maailmalõppu! Üldiselt öeldi, et ka suved olla mokas.
Lõunas Kasahastaniga piirnev Tšeljabinski oblast on Venemaa rasketööstuse süda. Oblast on täispikitud metallurgiakombinaate, värvilise metalli tehaseid, sõjatehaseid jne. Eriti tuumarakettide ehitamise tehaste ja instituutide tõttu oli Tšeljabinski oblast Nõuka ajal välismaalastele suletud piirkond. Eelkõige Nõuka tuumarakettidele plutooniumi tootnud tuumajaama Majak tõttu. Majak on üle maailma tuntud seal 1957. aastal toimunud plahvatuse tõttu, mis ületas oma võimsuselt kümme korda Tšernobõli õnnetust. Aga siis sellest avalikult rääkida ei tohtinud muidugi. Praegu see Majak toodab veel edasi ning selle ümbruse ja linn Ozersk on endiselt välismaalastele rangelt keelatud ala.
Ahjaa – oblastis elab 3,5 miljonit inimest, Tšeljabinskis endas kuskil 1,1-1,2 miljonit. Pindala on oblastil 89 000 ruutkilomeetrit ehk siis umbes kaks Eestit.
Mida veel kuulsat peale tankide Tšeljabinks tootis-toodab? Kindlasti veoautod Ural, mis on mõeldud kõige raskemale maastikule. Magnitogorskis asub maailma üks suurimaid metallurgiakombinaate.
Mulle oli huvitav see, et oblastis on väga kiirelt arenenud mäesuusakeskuste ehitamine. Kaheksa aastaga on ehitatud 22 kohta, erineva raskusastme ja hinnaklassiga skiresorti.
Oblastis elab väga palju tatarlasi ja baškiire. Baškiiride keeles on Tšeljabinsk Seljaba, see jäi mulle meelde. Tatarlaste keeles on midagi sarnast.
Majandusest veel, kuna peale Majaki katastroofi tagajärgedest loo tegemise oli üks eesmärk uurida majanduskriisi mõju siin. (mina kirjutan lisaks eestlastele, keda ma siin leidsin tegemas väga huvitavat projekti ning kõrgetel kohtadel – veidi kannatust järgmise nädala Päewaleheni.)
Tšeljabinskile mõjub kriis muidugi rängalt, sest need pirakad metallurgiatehased töötasid ju põhiliselt välismaale. Üle poole nende terasest läks välismaale. Ja nagu USAs, Jaapnias ja Euroopas kukkus näiteks kõvasti autotööstus, jäid seal tehased seisma.
Ametnikud olid aga jällegi vastupidi suht optimistlikud meiega rääkides (võib olla sellep et me olime ikkagi välismaalased) ja väitsid, et koondamisi on vähe ja üle-üldse elame me selle kriisi ruttu üle ning katki pole midagi. Ühesõnaga – tavainimesed ja ametnikud elavad nagu ikka Venemaal täiesti erinevates maailmatest. Ametnikku Venemaal ju töökaotus või väiksemale töökoormusele üleviimine ei ähvarda. Eks ma sellest kirjutan peagi Päewalehes ilmuvas loos.
Keskmine palk on 15 000 rubla (6600 krooni) ümber, heaks palgaks loetakse 30 000 rubla (13 200 krooni). (siin kõrval fotol on nüüd seesama ülikool, mille ees enne tudengid jalutasid. Nagu näete, siis on see ehitatud üsna Moskva ülikooli sarnane.)
Suurima toidueksootika sain sellisest restoranist nagu Uralski Pelmennõi (pelmeenid on siin üldse kõige enimlevinud toit, tundus), kus menüüs olid pelmeenid karulihaga 1975. aasta retsepti järgi! Ports maksis 400 rubla (170 krooni). Maitsesin. Eriliselt aru ei saanud, et oleks kuidagi teistmoodi maitsenud kui sealihaga pelmeenid...
Tagasi saime lennukiga õnneks ilusti Tšeljabinskist Moskvasse. Lend Moskvasse kestis veidi üle kahe tunni, aga Šeremetjevo-1 linna tulime autoga tund ja 40 minutit.
3 kommentaari:
Link esimesele pildile vaade.jpg ei tööta, aga muidu tänud järjekordse huvitava postituse eest.
Tsheljabinski Traktoritehase rajaja ja esimene direktor oli rahvuselt eestlane - Karl Ots. "Tänutäheks" koristas Stalin ta terrori ajal ära.
Väga huvitav! Kust selle Karl Otsa kohta rohkem infot leiab?
Postita kommentaar