reede, august 24, 2007

Moskva lennundusnäitusel nähtamatut lennukit otsimas - ja ei näinudki!

Moskvas käib praegu suure meediakära ja mürtsuga lennundusnäitus – Moskva Aviasalon. Pidi olema kõigi aegade suurim. Putin ise käis seda avamas teisipäeval. Ei saanud siis minagi minemata jätta, et Päewalehele sellest veidi kirjutada.
Nädalavahetusel oodatakse sinna kummalgi päeval pool miljonit inimest, sestap käisin täna, et suurt tungelmist vältida.
Värvikam osa on kahtlemata demonstratsioonlennud. Võimas oli vaadata, kuidas Vene MIG-hävitajad kuuekesi üksteisest silma järgi mõnemeetriste vahedega õhus trikke tegid. Või kuidas Su-d suutsid õhus tagurpidi liikuda või külgsuunas. Ainuke piinav asi oli kohutav kuumus ja päikesepaiste, sest seda pidi teadagi vaatama lageda taeva all. Ega kaua ei kannatanud seda teha.
Muidu näitus ülearu muljetavaldav ei olnud. Üldine arvamus on, et näitus on rohkem ülespušitud kui asi väärt. Le Bourge näituse tasemeni pidi veel 10 000 ljööd minna olema. Hea küll, vähemalt mitte vee all.
Kõvasti reklaamiti enne näitust, et näidatakse venelaste viienda põlvkonna hävitajat, mis pidi radaritele nähtamatu olema. See oli nii nähtamatu, et mina seda ei näinudki.Pärast selgus, et vahetult enne näitust otsustati seda mitte välja panna. Isegi maketti ei näidatud.
Muidu olid huvitavamad asjad nende tootmisse antud uus hävitaja Su-35, Su-47 makett, mis on selles mõttes kihvt lennuk, et selle tiivad on tagurpidi (noh, et tiivad pole suunatud saba poole, vaid ettepoole), kopterid Alligator ja Must Hai.
A küll loete esmaspäeval Päewalehest lähemalt. Muide, leidsin seal ka ühe eesti firma oma stendiga – Estel, endine Kalinini-tehas, mis teeb lennukitele voolumuundureid, kui ma õigesti aru sain.
Meeleolu tabamiseks panen siia mõned fotod.


See on Vene Concorde - Tu-144. Prantslaste pealt omal ajal maha viksitud. Enam ammu ei lenda minu teada. Nagu näha, siis on sellel lennukilgi veel peal Nõuka-aegne Aerofloti märgistus.


A see on päris huvitav riistapuu - ekranoplaan Ivolga. Seda kasutab Vene piirivalve veekogudel. Võtab peale 12 reisijat, kihutab 220 kiltsa tunnis hästi madalalt vee kohal. Maksimaalselt kolme meetri kõrgusel. Päris põnev asi ju.


Näitusel olid esimest korda kohal ka ameeriklased - B-52, F-16 ja Herculasega. Väga popp oli ennast pildistada koos USA pilootidega. Hetkel teevad seda Vene eriolukordade tiimi lendurid koos Herculese-pilootidega.


Veidi nalja ka. Selliseid mänguasju müüdi platsil - "Figiter Plane", mis peaks siis tegelikult olema hävitaja. Keelehaid nagu nad siin on.


Uuemat garaažimoodi. Kui ikka oled ehitanud nii suure lennuki, et garaži ei mahu, siis pead ukse sisse augu tegema. Kuigi nii saab jällegi saba märjaks.


Ja uuemat militaarmoodi. Ma pole varem Venemaal sellist kleitvormi miilitsal näinudki. Tavaliselt on neil ikka seelik olnud. Kleidiga tundub miilitsatädi kohe palju kodusem ja vähem ohtlikkum. Äkki peaks Eesti politsei naistele ka kleiti soovitama?

Tagasi päikese juurde. Moskvas on praegu segaseksminevalt palav. Juba kolmas nädal on peamiselt üle 30 kraadi. Täna öösel oli mul korteris 29 kraadi, proovi siis magada niimoodi...
Kes tahab Vene-eluga, õigemini selle naljakama poolega paremini kursis olla, sellele soovitan sellist blogi nagu http://www.englishrussia.com/ See on Moskva disainerite tehtud, nad koguvad üle Vene saitidelt naljakamaid asju ning panevad üles. Palju on ka Nõuka-aegset absurdikraami.
Veidi absurdne lugu juhtus minuga eile. Läksin ühte vene köögiga restosse sööma. Prospekt Miral. Varem polnud käinud ja enam ei lähe ka. Tahtsin nimelt pannkooke tellida. Aga ei saanud – ettekandja ütles, et neil on jahu otsas ja täna pannkooke ei saa...
Nädalavahetusel panen siis üles veidi pilte ja juttu Dagestanist käigust.

2 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

Jah. Emake Venemaa suudab sind ikka mõne koha pealt absurdiga üllatada. Vaatamata eelnevatele pikaajalistele kogemustele ja juba ligi kuuajalisele viibimisele ajaloolises Vladimiri linnas on pea iga päev midagi kummalist kogeda:) Teie oskate seda ka hästi kirja panna. Mõnus lugeda.


Lugupidamisega
Andres Võsa
andres.vosa@hekotek.ee

Anonüümne ütles ...

tu144 ei ole concorde pealt maha viksitud. väljatöötamine käis küll omajagu paralleelselt ja tehnilistel põhjustel on lõpptulemus ka ühest koma teisest otsast sarnane.