kolmapäev, juuni 16, 2010

Vene turistidega Peterburist on selleks suveks jokk?

Eesti-Vene piiriületuste teema jätkuks Peterburis tegutseva Eesti Äriklubi juhi, juba üle 15 aasta Peterburis tegutseva ärimehe Urho Rätteli arvamus sellest, mis toimub ja hakkab toimuma piiril Narvas pärast seda, kui riigikohus kuulutas õiguskantsleri kaebuse peale seadusevastaseks Narva linnavalitsuse kehtestatud eelregistreerimisega piiriületuskorra. Urho on loomulikult emotsionaalne, aga tema jutus on pointi. Selles mõttes, et keelati ära, aga tagajärgedele keegi ei mõelnud. Ootan jällegi arvamusi sel teemal ja kirjeldusi oma kogemustest. Võite kirjutada mu meilile - jaanus.piirsalu@gmail.com

Kas õiguskantsler andis hoobi Eesti turismile Venemaalt?
1980-ndate keskel hõikas Peeter Volkonski ühel kontserdil: „Vaid mina tean, mis tähendab ansambli J.M.K.E. nimi lahti seletatuna – Jalaga Munadesse Kultuurile Eestis“. Kas peale riigikohtu otsust selle kohta, et Narva linn võtab autodelt ebaseaduslikku tasu Narva piiripunkti sisenemise eest, võib öelda J.M.T.E. ehk „Jalaga Munadesse Turismile Eestis“?
Riigikohus tunnistas teisipäeval põhiseadusvastaseks ja kehtetuks Narva linnavalitsuse mullu 4. märtsil vastu võetud määruse «Teenuste osutamise kord mööda Narva linna territooriumi piiripunkti sõitva transpordivoolu reguleerimisel». See tähendab, et Narva linnavalitsuse kehtestatud 300-kroonine piiriületuse eelvormistamise tasu on ebaseaduslik.
Tagajärg: Eesti ja Venemaa vaheline piirijärjekord on Narvas nüüd 6 ööpäeva!
Veidi ajaloost. Kunagi, kui tekkis Eesti-Vene piir, seisid kõik autod ööpäevade kaupa piirisabas keset Narva linna. Muuhulgas tähendas see seda, et autojuhid rahuldasid oma ihuvajadusi keset Narva linna, otse Peetri väljaku ümbruses.
Narva linnal sai sellest siiber, leiti alternatiiv. Autod suunati seisma äärelinna parklasse, kust neid portsu kaupa piirile lasti. Et parklapidamine oli kulukas, võeti selle eest tasu 25 krooni. Siis teatas riik, et nii ei tohi! Õnneks jätkus siis mõistust, leiti lahendus – kulud kanti siseministeeriumi eelarvest. Kõik toimis, kuigi vahel pidi seal seisma ööpäeva – aga vähemalt oli lähedal WC, hotell ja söögikoht.
Edasi juhtus nii, et Narvas ja Ida-Virumaal suleti palju ettevõtted, tekkis palju töötuid ning lisaks muutus Venemaal bensiin kaks korda odavamaks kui Eestis. Töötutel tekkis uus äri – Venemaalt odava bensiini vedamine. Taas venisid piirijärjekorrad mitme ööpäeva pikkuseks.
Aga peale bensiinivedajate oli järjekorras ka palju tavakodanikke, kellel oli vaja Venemaale sõita töö asjus – Peterburis töötab umbes 30 Eesti osalusega ettevõtet. Samuti hakkasid Eestisse tulema Peterburi ja Moskva turistid, kes avastasid, et Eesti on huvitav turismimaa –soodsam ja põnevam kui Soome. Isegi Peterburi Soome konsulaat konstateeris siis fakti, et turism neile väheneb, sest paljud Vene turistid suunduvad avastama Eestit.
Taas leidis Narva linnavalitsus alternatiivi piiriummiku vähendamiseks – tasuline võimalus broneerida eelnevalt järjekord. Hinnaks 300 krooni, mis läks linnakassasse. Täpselt selline summa, mis oli tavakodanikule ja turistile vastuvõetav, aga bensiinivedajatele mõttetu kulu.
Eesti riik oli just saanud huvitavaks reisisihtpunktiks turistidele Venemaalt. Tulijad nägid, et ei ole see Eesti midagi fašistlik riik, et keegi ei käi haakristiga ringi. Vaid vastupidi, ollakse väga sõbralikud ja turistid Venemaalt on teretulnud. Justnii nagu EAS-i reklaamplakatid lubasid. Kes korra käis, see kiitis ja võttis sõbrad kaasa!
Eestis tekkisid huvitavad SPA Keskused, hea kvaliteedi ja teenindusega. See köitis turiste Idast, sest Peterburi oma lähiümbruses midagi sellist ei ole. Need, kes varem veetsid oma puhkused Soomes, tulid nüüd meelsasti Aqva SPAsse, Meresuus SPAsse ja teistesse Eestimaa SPA-desse ning muidu autoga Eestit avastama. Sest kõik teadsid, et nad saavad pühapäevaks koju – tänu tasulisele eelregistreerimisele ei pidanud koos bensiinivedajatega sabas seismas. Kõik toimis ja kõik olid rahul.
Siis leidis lugupeetud õiguskantsler Indrek Tedre, et „oi,oi, poisid, teil süsteem töötab, aga kõik see on ebaseaduslik“. Jah, härra õiguskantsler, see oli võib olla põhiseaduse vastane, aga ehk oleks võinud olukorraga enne tutvuda ning uurida, mis tingis Narva linnavalitsuse sellise otsuse? Ehk oleks võinud leida hetke ja konsulteerida turismifirmadega, küsida infot Peterburi konsulaadist?
Aga ei – miks! Anname aga tuld Narva pihta! Milleks arutada kõikide osapooltega, otsida olukorrale seaduslikku lahendust koos?
Lihtsam on niisama kabinetis istudes anda tuld omaalgatuse pihta! Mu väga austatud emakeeleõpetaja keskkooli ajast ütles alati: „Noormehed, kõige tähtsam küsimus siin elus on MIKS? Miks on miski asi nii?“. Kas teid, härra Teder, pole nii õpetatud?
Riik on investeerinud turismi Eestisse, inimesed on investeerinud hotellidesse ja SPA- keskustesse, aga kas nüüd võivad nad kõik panna kõik oma venekeelsetele kodulehtedele teksti – lähim mugav SPA on Soomes?
Kellele see kasulik on? Ainult Soomele! Kas ehk käis külas keegi Soome sõber ja tegi ettepaneku: kuule, ole hea kaveri, tee nii, et venelased siia ei tuleks? Või ei piirdunud palve vaid käepatsutusega õlale? Muud seletust sellisele kiirele otsusele ma ei näe – ja seda just turismi tipphooaja alguses!
Aasta lõpuks suudavad siseministeerium ja riigikogu leida olukorrale piiril lahenduse. Aga turismihooaeg on selleks ajaks juba läbi! Ja alustama peab jälle nullist! Te ju ei tea, mis vaev see on, eriti kui kõrval on selline tugev ja arukas konkurent nagu Soome, ja ega Läti ka ei maga!
Eestis hakkas käima rikkam venelane, kes tahab tulla autoga puhkust nautima. See oli see üle keskmise sissetulekuga inimene, kes hakkas koostama kirju Venemaa presidendi administratsioonile, miks on auklik Peterburi–Narva maantee, mis on nüüdseks 80% ulatuses parem kui Peteburist Soome viiv maantee! See on seesama turist, kes saadab pidevalt kirju Kremlisse, kirudes oma maa tolli ja piirivalve tööd ja tänu kellele Venemaa poolne piirivalve aeg ajalt liigutab end kiirmini kui muidu.
Mis ma peaks neile nüüd ütlema? Neile, kellele ma olen siin Peterburis reklaaminud Eesti SPA keskusi? Mida peaks tegema Aqva SPA juhataja, Eesti SPA-liidu liikmed, kes alatasa käisid Peterburis, et reklaamida ise oma SPA keskusi, kes investeerisid sellesse aega ja raha? Mida öelda neile, kes tühistasid tellimused Eesti SPA keskustesse?
Kui riik ei saa hakkama, siis erasektor ikka saab – hetkel on võimaik osta 400–1500 krooni eest järjekord piirile, aga seekord riigituludest mööda ja otse kellegi taskusse. Ja ma ei ole kindel, et selle bensiini ja piirijärjekordade müügiga ei ole Narva allilm, kes leidis lisateenistuse. Kelle palgal te siis olete?
Kas tõesti on teile, härra Teder, omane dostojevskilik maailmavaade – enne tegu ja siis mõte?
Kord sattusin Peterburis ristmikul suurde ummikusse. Kõik liiklus seisis ja mina Eesti numbritega autoga sel ristmikul! Ühel hetkel kargas suurest maasturist välja üks kohalik ja karjus üle ummiku: „Mehed, pagan, meil on jama, ja üks Eesti auto ka veel siin ees! Teeme eestlasele teed ja ise klaarime omavahel!“. Te ei usu, aga masinad tõmbasidki kõrvale, et läbi lasta vaid mind.
Ehk oleks see sõnum riigikogule. Ausõna, Venemaa turistid ei tule Eestisse bensiini müüma! Ehk suudame luua olukorra, kus Venemaa kodanikke autod lastakse üle piiri tagasi Venemaale ilma mõnitamiseta ja koos bensiinivedajatega järjekorras seismiseta? Kodus klaarime ise omavahel ära kuidagi…
Tutvuge Venemaa foorumites viimasel ajal tekkinud aruteludega Eesti Venemaa piiriületuse kohta.
Ja kui ilus on selle foorumi algus, ja kui kurvad selle foorumi viimased kirjed. Mina lugesin, ja hakkas kahju. Kahju oma ajast ja rahast turistide toomiseks Eestisse, kahju kõigist, kes sellega tegelesid.
Praegu on nii nagu on öelnud minu poolt väga austatud Rein Lang: JOKK! Aga mis saab edasi?
Sest selles piirijärjekorras peavad samamoodi seisma need umbes 30 Peterburis tegutseva ettevõtte töötajad, kes käivad iga nädal Eestist Peterburis tööl. Mida peavad tegema nemad? Kuidas tööl käia? Öelda pereliikmetele, et koju tulen ehk aasta lõpus? Või tegema Helsingi kaudu ringe Peterburgi?
Või sulgema oma tegevuse Peterburis ja Leningradi oblastis? Ja kuidas saavad nad nüüd kutsuda oma Venemaa äripartnereid Eestisse? Kas lausega: „Läheme umbes kuueks päevaks Eestisse“?
Kas ehk korraldaks koos riigikogulastega enne uut seaduse muudatuse seaduse muudatust mõttetalgud? See on ju popp nüüd.
Mõelgem lahendused koos välja nende inimestega, kes elavad-töötavad Peterburis, kel pole ükskõik Eesti Vabariigi maine, Peterburi konsulaadiga, Peterburis tegutseva Eesti Äriklubi – ehk E-klubiga, mida ma juhatan. Või võtame motoks Priit Pärna kuulsa karikatuuri: SITT KAH?
P.S. Peterburi konsulaat on juuni kuu seisuga väljastanud ca 14 000 viisat. Kas nende tublide inimeste töö on ka asjatu?

11 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

järjekorrad ja tasu võtmine... Aga kui läheneda probleemile hoopis teise nurga alt: miks on piiri ületamine nii vaevaline protsess ? Kuidas suurendada läbilaskevõimet piiripunktis ? Kas suunata sinna rohkem vahendeid või lihtsustada piiri ületamist ? Äkki on hoopis vaja personalile tulemustasu või kellegi lahtilaskmist ? Mitu autot tunnis praegu piiri ületada saab ja kui mitu autot seda reaalselt teha sooviks ? Ka kõiki seadusi järgides peaks need asjad paremini sujuma.

ganges ütles ...

Kurb lugu. Aga a tahtsin ka küsida, et miks see saba seal üldse on? See sabatasu oli ainult leevendus (mis muuseas ka piiras üle piiri käijate hulka), mitte mingi normaalne olukord.

harrastaja ütles ...

alles räägiti viisavabadusest Venemaa ja EU vahel. nüüd keerati kraanid üldse kinni ... viisavabadust ei poolda, elementaarne kontroll peab olema.

plaanis juulis minna rattamatkale ümber Peipsi. start peaks olema Narvast. kas keegi oskab öelda, mis ajaga peaks rattur piiri peal arvestama?

Anonüümne ütles ...

Kommenteerida saan üksnes Narva piiripunktis toimuvat, liigun vadi seal ja Soomest. Narva piiripunkt, üks ainus piiripunkte teise riigiga, mis on keset linna ja sillal. Seega laienemise ruumi pole. Teine probleem, erinevus Venemaa ja Eesti piiriületuse formaalsus.
Eestis väljudes võtab piirvalvur dokumendid, vaatab üle auto. Teine piirivalvur sisestab teie andmed arvutise, antakse väljasõidu luba.
Sisenedes Venemaale: esmalt vaatab piiritsooni sisenedes piirivalvur teie dokumente, annab teile tollideklaratsiooni täitmiseks. Sõidate kontrolltsooni. Täidate tollideklaratsiooni. Peale selle on vaja täita Venemaa ajutise registreerimise paber. Lähete piirivalvuri juurde. Tema vaatab teie dokumendid, sisestab arvutisse teie andmed, teie auto andmed. Need sisestatud, sõidate autoga veidi edasi – tollikontrolli tsooni. Seal kontrollitakse auto. Edasi sõidate tollivormistus tsooni. Seal hakatakse taas sisestama, nüüd juba tolli süsteemi, teie andmeid, teie auto andmeid. Edasi vormistatakse tollideklaratsioonile auto ajutise sissesõidu luba. Kui see formaalsus ka läbitud, sõidate tollitsoonist välja. Seal seisab taas piirivalvur, kes kontrollib teie passi ja veendub, et olete läbinud piirikontrolli. Ja alles siis olete te Venemaal.
Kui võrrelda mõlema piiriületuse formaalsuste kirjelduste pikkusi, saate ise aru.
Artikli mõte oli selles, et me ei saa Eestis olles muuta Venemaa tollisüsteemi. Kui korjata ära bensiinivedajad, süsteem toimiks.
Edasi on probleemid: 1. Mõlema riigi piiritöös on vahetused. Venemaa pool sulgeb pea tunniks ajaks piiri. Eesti pool saab hakkama keskmiselt 20 minutiga. Ja kahuks ei tee nad seda samaaegselt. 2. Munevad nii Eesti kui Venemaa pool. Kusjuures erineva amplituudiga. Kui Venemaa poolel vahetus võtab ette, siis ei pea Eesti poole Venemaa tempole vastu ja Eestisse sisenedes võin kuni neli tundi – (see on maksimum, mis olen seisnud) seista Narva sillal ja oodata millal saan Eestisse.
Põhiline probleem inimfaktor. Suurema läbilaskevõimega Venemaa – Soome piiril süsteem töötab. Maksimum saab tunnikesega läbi. Venemaa Soome piiril on professionaalsemad töötajad. See on tingitud sellest, et Soomes käib Venemaal keskmisest jõukam elanik, seesama kes juba hakkas käima Eestis. Need inimesed oskavad oma õiguste eest seista – ja kaebusi esitati nii palju, et see piir hakkas tööle ka Venemaa poolelt. Kahjuks meie hakkame seda „abimeest“ kaotama.
Soome toll ja piirivalve töötab kümneid kordi efektiivsemalt, kui EV, hea konveierina. Ei tegele pisiasjade lollustega nagu EV piirivalve. Näiteks –ilma tervisekindlustuseta ei saa Schengeni viisat. Soome pool teab seda. Vaatab vaid viisa korrasolekut ja kõik. Kõik on suunatud sellele - need on turistid, kes toovad riiki raha – ja üldiselt mitte kurjategijad. Venelastega õigusrikkumisi on minu teada Soomes vähem, kui Eesti kodanikega. Eesti pool, võib aga piirilt saata tagasi inimese, kes on juhuslikult unustanud tervisekindlustuse poliisi koju. Venemaa pool poliisi ei küsi.
Venemaa piiri statistika: Venemaale sisenes ööpäevas 1 8000 auto. Neist 250 jäi riiki kauemaks, kui 12 tundi.
Urho Rättel

Anonüümne ütles ...

Harrastaja - rattur ei seisa auto järjekorras. Vaid jalakäiate omas. Seega mine julgelt - kohe sillale ja saad üle jalakäiate tsoonist. Oleneb ajast mil satud Narva. Ei soovita minna hommikul vara ja õhtul tööpäeval lõpus.

Urho

kõrvalseisja ütles ...

pull lugu. aga kas nüüd spa-de käibe pärast peab siis kohe nüüd seadusi rikkuma. kui õiguskantsler leidis, et selline tasu võtmine on ebaseaduslik, siis ebaseaduslik see ka on. tuleb oodata, kuni seadusi muudetakse, seaduse parandamise seadusega. ja kas nüüd rikaste vene turistide pärast peab nüüd eesti riik kohe nahast välja pugema, et ikka lipitseda, et siia tagasi tuldaks?

Jaanus Piirsalu ütles ...

Kõrvalseisjale: Õiged küsimused! Põhimõttes on sul õigus. Aga vaata ka teistpidi. Ärimehed rajasid spaasid, tegid reklaami, et tulge-tulge siiras teadmises, et piiriületus on korraldatud seaduslikult. Riik ju seda korraldas ja me elame ikka ju kõik teadmisega, et riik teeb õigesti. Siis avastas riik, et assa pagan, valesti tegime kogu aeg! Ning tegi kõik ümber nagu arvas oleva seadusliku. Nii nagu on õige. Spaaomanikud ja need, kes turismi panustades Eesti rahvuslikku rikkust tahtsid kasvatasid, avastasid aga järsku, et uskusid liialt sellesse, et riik teeb kõik õigesti. Keegi neid ei hoiatanud, nendele keegi ette ei öelnud, et me nüüd kohe muudame mängureegleid. Küsimus ei ole "rikaste vene turistide eest lipitsemises". Küsimus on põhimõttes. Sselles, et kas riik peab oma kodanikele, eriti selle aktiivsemale osale, kes tahavad teha head ettevõtlust ja raha teenida (endale ja ka riigile - tänu ettevõtlikele inimestele meie riik ju suure osa oma maksudest saab. Kottides ärimehi, kotime me iseennast), olema usaldusväärne partner või mitte. Selge, et riik peab seadusi jälgima (keegi ei vaidle sellele vastu ju!, aga kui oled eksinud seadusi, siis paranda ennast inimlikult. Praegu see ei tulnud eriti hästi nagu välja... Riik käitugu igas mõttes riigina. Sellest on juttu.
p.s. kas ma eksin, aga selles küsimuses ("lipitsema vene rikkurite ees") on juba selline ebameeldiv alatoon juures, selline veidi alaväärsustunnet, veidi moonaka mõtlemise mekki? Seda enam, et Virumaa spaades ei käi mingid vene rikkurid, vaid normaalsed, keskmisest ehk veidi jõukamad inimesed. Mis omakorda tähendab tööd Virumaa inimestele.

harrastaja ütles ...

härra piirsaluga täiesti nõus.
seadus on seadus ja seda peab austama. antud juhul oma viga parandada sellisel moel nagu riik seda teeb on pisut vale. sedasi noaga lõigates ja mitte kaasa mõeldes tehakse endale ju karuteene.
hetkel tundub, et riigi jaoks saabuvad kõik turistid tallinna sadama ja ülemiste lennuvälja kaudu ning kauge Narva piiriületaja elementaarsed mugavused on täiesti tagaplaanile jäetud.

turist on turist! kas venelane või soomlane, tegelikult ju vahet ei ole. võiksime head meelt tunda, et naaberiigi kodanikud tahavad tulla meie riiki külastama, et nad leiavad siit miskit nende jaoks huvitavat.

Jaanus Piirsalu ütles ...

Rõõm on tõdeda, et Urho artiklil tänases EPL-is, mille täistekst ilmus siin blogis, on tagajärg! (tore on ju nii uskuda vähemalt!)Just ilmus EPL Online´is uudis:
Siseministeerium lubab turistidele ja Venemaal tööl käijatele tagada pärast jaanipäeva eelisjärjekorras piiriületuse. Vene turistid suunatakse Eesti spa-hotellide külastamiseks piiril eelisjärjekorda, kui siseministeerium Narva linnavalitsusega kokku lepib.
Ministeerium kutsub Narva linnavalitsuse esindajad järgmisel nädalal läbirääkimistele, lahendada tasulise eelisjärjekorra keelamise järel piiril tekkinud kaos.
„Kui läbirääkimised kulgevad edukalt, siis saavad Eestile olulised piiriületajad eelisjärjekorra tagasi juba pärast jaanipäeva,“ ütles Siseministeeriumi sisejulgeoleku asekantsler Erkki Koort. „Küsimus on lahenduses, kuidas eristada mitme päeva pikkuse järjekorra moodustavad aktsiisikaupade – tubaka, alkoholi ja bensiini vedajad nendest, kes külastavad omaste haudu, käivad tööl või sõidavad paariks päevaks sanatooriumisse puhkama.“
Narva linn on valmis sõlmima siseministeeriumiga piiriületuse halduslepingu lisa, et taastada riigikohtu poolt alates esmaspäevast keelatud eelisjärjekorrad.
„Praegu kehtib kõigile üks järjekord ja need, kes tuleksid paariks päevaks puhkama, nüüd lihtsalt ei tule,“ ütles Narva Linnapea Tarmo Tammiste. „Mul on kahju, et raha korjamine ära keelati. Mitte selle pärast, et Narva seda raha väga vajaks, vaid tegemist oli lihtsa ja hästi toimiva süsteemiga. Bensiinivedajale oli 300 krooni liiga suur summa ja ta oli valmis mitu päeva järjekorras istuma.“
Siseministeerium on seisukohal, et piiriületusel saab eelisõigust jagada riik, mitte kohalik omavalitsus või äriühing. Kehtiva halduslepingu lisaga saab luua eelisjärjekorrale õiguslikult korrektse lahenduse.
Ida-Virumaa majutusasutused kaotasid pärast piiril tasulise eelisjärjekorra kaotamist viiendiku klientidest, sest Venemaa turistid hakkasid broneeringuid üles ütlema.

kõrvalseisja ütles ...

"p.s. kas ma eksin, aga selles küsimuses ("lipitsema vene rikkurite ees") on juba selline ebameeldiv alatoon juures, selline veidi alaväärsustunnet, veidi moonaka mõtlemise mekki?"

Just nimelt, sellel oligi kahtlane mekk juures. Sest terve Rättel'i artikkel/arvamus oli selline, ärapanev ja alaväärtustav. Sel juhul siis riiki alaväärtustav.

Aga ütlesin seda ka esmamuljest. Kuna polnud looga kursis, siis tekkis selline esmamulje, et kõik see on kirjutatud puhtalt SPA-de kasumi suurendamisest. Toodi küll välja, et tuleb turiste ja särki värki, kuid põhiteema oli ikka see, et nüüd peab SPA-de pärast siin seadusi kiiremas korras ümber tegema.

Ja kui veel edasi kedrata, siis millepärast see artikkel kirjutati? Kuna õiguskantsler leidis, et Narva linnavalitsus nõudis piiriületuse eelvormistamise tasu. Seega ei teinud ju riik midagi valesti. Valesti tegi hoopis kohalik omavalitsus ehk antud juhul Narva linn.

Võib olla panin nüüd pange, kuid selline mulje mulle praegu asjadest jäi.

Anonüümne ütles ...

"Ausõna, Venemaa turistid ei tule Eestisse bensiini müüma! Ehk suudame luua olukorra, kus Venemaa kodanikke autod lastakse üle piiri tagasi Venemaale ilma mõnitamiseta ja koos bensiinivedajatega järjekorras seismiseta? Kodus klaarime ise omavahel ära kuidagi…"

Ei tasu olla nii naiivne. Inimesed on leidlikud. Vene autode eraldamisele sarnase ettepaneku tegi ka üks Lõuna-Eesti poliitik, kes soovitas bensiinivedajatele eraldi järjekorra moodustada. Huvitav, kas keegi on kunagi piiripunktis tunnistanud, et läheb odavat kütust müügiks tooma. Venemaal ei ole ka tööturu olukord kõige roosilisem. Kütuse jaemüüjale, kelle käest minu Lõuna-Eesti tuttavad oma kütuse ostavad, toovad diisli ja bensiini Venemaa numbritega autod, mida juhivad töötud venelased. Suur hulk sõiduautosid Lõuna-Eesti piiripunktides on Läti numbritega ning arvamus, et lätlased soovivad minna vaatamisväärsustega tutvuma, on vale. Arvan, et igasuguste erandite ja erilubade kehtestamine tekitaks vaid huumorit. Normaalse ajaga piiriületuseks on variant suurendada riikide kokkuleppel piiripunktide võimsust või võtta järjekorrata üle piiri pääsemise eest nii palju raha, et legaalselt toodava alko, suitsude ja 70 liitri kütusega seda tagasi ei teeni.